• Home »
  • ΔΙΕΘΝΗ »
  • Διαρροή εγγράφου: Η Σαουδική Αραβία πλήρωσε σχεδόν 1 δις δολάρια τον ΟΗΕ για ευνοϊκή δημοσιότητα για την Υεμένη

Διαρροή εγγράφου: Η Σαουδική Αραβία πλήρωσε σχεδόν 1 δις δολάρια τον ΟΗΕ για ευνοϊκή δημοσιότητα για την Υεμένη

Ο γ.γ. του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες με τον Σαουδάραβα υπουργό εξωτερικών Adel bin Ahmed Al-Jubeir.

Τα περιεχόμενα ενός εσωτερικού εγγράφου των Ηνωμένων Εθνών το οποίο περιείχε ένα σχέδιο αμοιβής του ΟΗΕ από την Σαουδική Αραβία σε αντάλλαγμα για θετική προπαγάνδα υπέρ του βασιλείου, αποκάλυψε την Τρίτη η εφημερίδα Guardian.

Σύμφωνα με το έγγραφο από το Γραφείο του ΟΗΕ για το Συντονισμό των Ανθρωπιστικών Υποθέσεων (OCHA) που διέρρευσε, οι Σαουδάραβες ζήτησαν από τις ομάδες βοήθειας και τις ανθρωπιστικές οργανώσεις που λειτουργούν στην Υεμένη να παρέχουν ευνοϊκή δημοσιότητα στη Σαουδική Αραβία με αντάλλαγμα το Ριάντ να τους παρέχει σχεδόν ένα δισεκατομμύριο δολάρια για να χρηματοδοτήσει τις προσπάθειές τους. Στο έγγραφο ταυτοποιούνται 930 εκατομμύρια δολάρια που δόθηκαν στις ομάδες βοήθειας, ακόμα και καθώς ο συνασπισμός υπό την ηγεσία της Σαουδικής Αραβίας βομβάρδιζε τους ίδιους ανθρώπους που οι δωρεές έπρεπε να βοηθήσουν.

Από το έγγραφο, με τίτλο Visibility Plan, προκύπτει ότι η Σαουδική Αραβία ασκούσε ασφυκτικές πιέσεις στον OCHA, απειλώντας με διακοπή της βοήθειας εάν δεν συνέβαλε στη βελτίωση της εικόνας του βασιλείου στο εξωτερικό.

Στο έγγραφο ζητούνταν από τον ΟΗΕ να πραγματοποιεί εκδηλώσεις στα κεντρικά του γραφεία, στις οποίες θα εκθειάζει το “ανθρωπιστικό” έργο της Σαουδικής Αραβίας. Παράλληλα γίνεται σαφής αναφορά στην ανάγκη διοχέτευσης κονδυλίων σε συγκεκριμένα τοπικά ΜΜΕ στην Υεμένη προκειμένου να γνωρίζει ο κόσμος από που έρχεται η ανθρωπιστική βοήθεια.

Το ρεπορτάζ της Guardian ονομάζει την έκταση των αιτήσεων της Σαουδικής Αραβίας ως “εξαιρετικά ασυνήθιστες” καθώς μέρος της απαίτησης για να λαμβάνουν χρηματική βοήθεια οι ομάδες περιλάμβαναν ευνοϊκές ιστορίες και κάλυψη της «Σαουδαραβικής ανθρωπιστικής προσπάθειας στην Υεμένη» σε εφημερίδες όπως οι New York Times και η Guardian – εφημερίδες που κατονομάζονται συγκεκριμένα στο εσωτερικό έγγραφο.

Αν και όπως προκύπτει ο OCHA προσπάθησε να παρακάμψει ορισμένες από τις απαιτήσεις της Σαουδικής Αραβίας, δέχθηκε να τοποθετηθεί αντιπρόσωπος του Ριάντ που θα ελέγχει αν τηρούνται οι όροι που είχε θέσει το βασίλειο.

Τα ΗΑΕ συμμετείχαν επίσης βαθιά στο σχέδιο – ιδιαίτερα ειρωνικά, δεδομένου ότι οι πιλότοι και τα αεροπλάνα του έχουν αναφερθεί στην πρώτη γραμμή της βομβιστικής εκστρατείας η οποία συνεχίστηκε αμείωτα από το 2015, με αποτέλεσμα αυτό που οι αξιωματούχοι του ΟΗΕ έχουν χαρακτηρίσει ως τη “χειρότερη ανθρωπιστική κρίση στον κόσμο”.

Το έγγραφο αποκαλύπτει ότι πέντε διαφορετικές οργανώσεις βοήθειας που συνδέονται με τον ΟΗΕ συμφώνησαν με τον Σαουδαραβικό κατάλογο αιτημάτων που περιγράφεται σε 48 συγκεκριμένα βήματα, με τις πιο αξιοσημείωτες ομάδες να είναι: το Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΟΗΕ, το OCHA, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας και η UNICEF.

Για πολύ από τα τελευταία τρία χρόνια πολέμου στην Υεμένη το μεγαλύτερο μέρος του δυτικού κοινού παρέμεινε σε μεγάλο βαθμό στο σκοτάδι ως προς την πραγματική κλίμακα του ανθρωπιστικού εφιάλτη που εκτυλίσσεται στη χώρα.

Μόνο με τον πρίγκηπα MbS πρόσφατα και υπό το φως των μέσων ενημέρωσης να περιβάλλει τη δολοφονία του Τζαμάλ Κασόγκι, δημοσιεύματα από τους New York Times, την Washington Post και το CNN αύξησαν με καθυστέρηση την εστίασή τους στο ρόλο της Σαουδικής Αραβίας και των Ηνωμένων Πολιτειών στη διευκόλυνση των δεινών της Υεμένης.

Οι New York Times και άλλοι άρχισαν να εκθέτουν τα εγκλήματα πολέμου της Σαουδικής Αραβίας στην Υεμένη μόνο τις εβδομάδες μετά τη δολοφονία του Τζαμάλ Κασόγκι, παρά τις αεροπορικές επιδρομές που συνέβαιναν για πάνω από τρία χρόνια.

Αλλά τώρα με την απελευθέρωση αυτού του εγγράφου-βόμβα επιβεβαιώνεται ότι ακόμη και ο ΟΗΕ είχε καταστεί η μαριονέτα προπαγάνδας των Σαουδαράβων παράλληλα με τα ήδη πρόθυμα μέσα μαζικής ενημέρωσης.

Πρέπει επίσης να υπενθυμίσουμε ότι, παραδόξως, ο ΟΗΕ το 2017 εξέλεξε τη Σαουδική Αραβία από το 2018 ως το 2022 στην Επιτροπή για τα Δικαιώματα των Γυναικών, παρά τη γνωστή φήμη του βασιλείου ως το «πιο μισογυνιστικό καθεστώς» στη γη. Ίσως τα Σαουδαραβικά “χρήματα βοήθειας” για την Υεμένη είχαν ήδη αρχίσει να μπαίνουν στις τσέπες του ΟΗΕ;

Όπως επισημαίνει η δημοσιογράφος και εμπειρογνώμονας της Μέσης Ανατολής Sharmine Narwani, το έγγραφο που διέρρευσε ουσιαστικά «δείχνει ότι ο ΟΗΕ είναι προς πώληση» καθώς «η Σαουδική Αραβία και τα ΗΑΕ κατέστρεψαν την Υεμένη, έδωσαν στη συνέχεια στον ΟΗΕ να δημοσιοποιήσει τα «καλά έργα» τους σε αυτό το κατεστραμμένο κράτος».

Πηγές: 

https://info-war.gr/yemeni-h-s-aravia-thelei-kai-ton-oie-sto-misthologio/

https://www.zerohedge.com/news/2018-10-30/leaked-un-document-reveals-saudis-demanded-western-propaganda-1bn-given-aid-agency

Το Off the Record στο Facebook